Eenvoudig e-facturen versturen naar Belgische organisaties

By 27 februari 2017Nieuws

Vanaf nu is het mogelijk om vanaf het eVerbinding platform e-facturen te verzenden naar de Vlaamse overheid. We hebben een aantal aanpassingen doorgevoerd, zoals 12% BTW en BTW verlegd. Ook is het gemakkelijker geworden om een Vlaamse ontvanger in te voeren. 

Met e-invoicing of e-facturatie wil de Vlaamse overheid haar facturen op elektronische wijze ontvangen en verzenden. Dit is uiteraard een belangrijke efficiëntiewinst voor de ontvangende overheid, maar dit levert het bedrijfsleven ook een grote meerwaarde op. De ontvangst van de factuur is gegarandeerd, de snellere verwerking is mogelijk. Mede door e-facturatie wil de Vlaamse overheid haar betaaltermijnen beter respecteren.

De Vlaamse Regering besliste dat entiteiten van de Vlaamse overheid in staat moeten zijn om vanaf 1 januari 2015 e-facturen te ontvangen. Vanaf 1 januari 2017 wil de Vlaamse Regering dat de elektronische facturatie de standaardprocedure is.

Elektronische facturen dienen te worden aangeleverd via het e-facturatienetwerk PEPPOL. Om over dit netwerk te kunnen verzenden, dient u te kiezen voor een Acces Point. Als leverancier wordt u dus door de Vlaamse en Belgische overheid verzocht om een Acces Point te kiezen via welke u de elektronische facturen gaat verzenden.