Elektronisch factureren naar de Vlaamse overheid

Met e-invoicing of e-facturatie wil de Vlaamse overheid haar facturen op elektronische wijze ontvangen en verzenden. Dit is uiteraard een belangrijke efficiëntiewinst voor de ontvangende overheid, maar dit levert het bedrijfsleven ook een grote meerwaarde op. De ontvangst van de factuur is gegarandeerd, de snellere verwerking is mogelijk. Mede door e-facturatie wil de Vlaamse overheid haar betaaltermijnen beter respecteren.

De Vlaamse Regering besliste dat entiteiten van de Vlaamse overheid in staat moeten zijn om vanaf 1 januari 2015 e-facturen te ontvangen. Vanaf 1 januari 2017 wil de Vlaamse Regering dat de elektronische facturatie de standaardprocedure is.

Elektronische facturen dienen te worden aangeleverd via het e-facturatienetwerk PEPPOL. Om over dit netwerk te kunnen verzenden, dient u te kiezen voor een Acces Point. Als leverancier wordt u dus door de Vlaamse en Belgische overheid verzocht om een Acces Point te kiezen via welke u de elektronische facturen gaat verzenden.

E-factureren via AFAS

Werkt u met AFAS? Goed nieuws! Het is dan namelijk erg eenvoudig om een elektronische factuur te versturen naar de Vlaamse overheid. eVerbinding zit namelijk standaard als Acces Point in dit boekhoudpakket.

Wat moet u doen?

  • Een account bij eVerbinding aanmaken;
  • Verzendende bedrijven toevoegen en eventueel gebruikers uit uw bedrijf toevoegen;
  • eVerbinding registreert uw bedrijf in PEPPOL na ontvangst van een ondertekende samenwerkingsbevestiging en verklaring gemachtigd bestuur;
  • eVerbinding ‘aan’ zetten in AFAS;
  • Ready to go!

Wat zijn de kosten?

U betaalt eenmalig 300 euro, zodat eVerbinding uw bedrijf in PEPPOL kan registreren en u krijgt remote begeleiding bij het configureren van de koppeling. De kosten per transactie bedragen 8 tot 10 cent.

Meer informatie over de verplichtstelling
https://overheid.vlaanderen.be/e-invoicing
https://www.vlaanderen.be/

Meer informatie of direct starten