Elektronisch factureren vanuit België of een Belgische entiteit

Met e-invoicing of e-facturatie wil de Vlaamse overheid haar facturen op elektronische wijze ontvangen en verzenden. Dit is uiteraard een belangrijke efficiëntiewinst voor de ontvangende overheid, maar dit levert het bedrijfsleven ook een grote meerwaarde op. De ontvangst van de factuur is gegarandeerd, de snellere verwerking is mogelijk. Mede door e-facturatie wil de Vlaamse overheid haar betaaltermijnen beter respecteren.

De Vlaamse Regering besliste dat entiteiten van de Vlaamse overheid in staat moeten zijn om vanaf 1 januari 2015 e-facturen te ontvangen. Vanaf 1 januari 2017 wil de Vlaamse Regering dat de elektronische facturatie de standaardprocedure is.

Elektronische facturen dienen te worden aangeleverd via het e-facturatienetwerk PEPPOL. Om over dit netwerk te kunnen verzenden, dient u te kiezen voor een AccessPoint. Als leverancier wordt u dus door de Vlaamse en Belgische overheid verzocht om een AccessPoint te kiezen waarvan u gebruik kunt maken om uw elektronische facturen te verzenden.

eVerbinding maakt het mogelijk!
eVerbinding kan uw Vlaamse bedrijf registreren in PEPPOL, zodat u kunt e-factureren. Vult u hiervoor het contactformulier in via de knop onderaan deze pagina. We vragen u het Vlaamse bedrijf aan te maken door deze handmatig toe te voegen, de bedrijfsgegevens door te sturen en hierna kunnen we uw bedrijf verifiëren en activeren in PEPPOL.

Meer informatie over de verplichtstelling
https://overheid.vlaanderen.be/e-invoicing
https://www.vlaanderen.be/

Lijst met afleveradressen Vlaamse overheid 

E-factureren vanuit een Vlaamse entiteit

Via eVerbinding platform

300

éénmalig bedrag per administratie. Geen transactiekosten.

Via AFAS

300

éénmalig bedrag per administratie. Transactiekosten 8-10 cent per factuur.